Gemeenten besparen geld door overbodige verkeersborden te saneren

Afgezien van het feit dat na de winter menig verkeersbord wel een schoonmaakbeurt kan gebruiken, besparen steeds meer gemeentes geld uit door hun verkeersborden te saneren. Door overbodige borden te verwijderen, bespaar je op je onderhoudsbudget en ben je duurzaam bezig. Ons land wordt er ook nog eens veiliger op. Lang niet alle verkeersborden zijn nuttig. De verkeersveiligheid in ons land kan worden vergroot door 600.000 verkeersborden van de straat te verwijderen. Nu staan er ruim 3 miljoen verkeersborden, waarvan 20 procent overbodig is en voor verwarring onder verkeersdeelnemers zorgt.

Door de jaren heen werden er extra verkeersborden geplaatst ter verhoging van de veiligheid. Liever een bord te veel dan te weinig was de gedachte. Wat ontbrak, was een overzichtelijke en betrouwbare registratie. Zo is er in de loop der tijd een woud van verkeersborden ontstaan. Het punt is echter dat een onderzoek naar de doelmatigheid van borden onvoldoende aandacht krijgt. De gedachte is vaak dat zolang er geen ongevallen plaatsvinden er geen noodzaak is om onderzoek te doen. Daarmee krijgt het niet de prioriteit die het zou moeten hebben.


Hoeveel levert sanering op: een rekensom

Het verwijderen van borden is een eenmalige actie. Er hoeft geen vervangend bord te komen en dat bespaart al gauw €7 per bord per jaar. Een mooi voorbeeld daarvan is de gemeente Baarn die na een saneringsoperatie mogelijk ca. €8.500 per jaar gaat besparen. Een onderzoek naar de doelmatigheid van borden is dus ook snel terugverdiend. Naast een financiële besparing levert een sanering ook meer comfort en veiligheid voor de verkeersgebruiker op. Minder verkeersborden is voor het oog rustiger, zodat de borden die er echt toe doen, veel beter opvallen. En dat komt weer ten goede aan de verkeersveiligheid en een goed gebruik van de openbare ruimte. Het is ook duurzaam, want ga maar na: verwijderde borden kun je hergebruiken op andere locaties.

Nog een winstpunt is dat de samenhang van borden logischer is. Als de samenhang van borden niet volledig is heeft handhaven geen nut. Daaraan gekoppeld kan onderzocht worden of er een verkeersbesluit aanwezig is.


Wat zegt de klant?

Michel Scheermeijer, medewerker beleidsuitvoering Verkeer (gemeente Baarn)

“We vroegen Inspectrum of ze ons bordenareaal konden inventariseren. Ze boden meteen voor een kleine meerprijs aan om een saneringsadvies hierbij aan te leveren. Dit bleek een goed advies.

Een sanering van verkeersborden gaat verder dan alleen een inventarisatie. Bij een sanering is de vraag: welke borden kunnen weg en welke moeten vernieuwd worden. Met elk overbodig bord dat weg kan, bespaar je geld.

Het voordeel van Inspectrum is dat je via het softwareprogramma Greenpoint één op één kunt schakelen met elkaar. Alle tips en adviezen werden door Inspectrum meteen ingevoerd, net als de data over de staat waarin de borden verkeren. Zo heb je een goed overzicht en kun je meteen doorpakken in de uitvoering.

Voor ons was dat een belangrijke reden om voor Inspectrum te kiezen. De hoofdreden was dat ze hun werk uitstekend doen en kort en duidelijk communiceren. Je hoeft hun handje niet vast te houden tijdens zo’n project. Ja, we zijn uitermate tevreden over ze.”