De gemeente Baarn ontving dit jaar advies om ca. 500 overbodige verkeersborden te saneren. Inmiddels heeft de gemeente al meer dan 200 verkeersborden daadwerkelijk opgeruimd. Lees hieronder hoe Inspectrum en de gemeente Baarn dit hebben aangepakt.
Luuk van Wegen, beheerder verkeer en straatmeubilair bij de gemeente Baarn, vertelt hoe een grondige inventarisatie en doelmatigheidscheck van straatmeubilair heeft geleid tot een veiliger, overzichtelijker en efficiënter beheerd openbaar domein.
Na zijn start bij de gemeente Baarn viel Luuk iets meteen op: veel borden en objecten waren verouderd, aan vervanging toe of zorgden voor onrust in het straatbeeld.
Inspectrum bracht alle borden, banken en prullenbakken in kaart en leverde de gegevens aan in Greenpoint. Zo kreeg Baarn een actueel en compleet overzicht: wat hebben we, waar staat het, wat is de kwaliteit en staat het doelmatig?
Uit de inventarisatie bleek dat een groot aantal verkeersborden niet doelmatig of niet noodzakelijk was. Het advies: saneren.
“Als je een kruising met veertien borden nadert, mis je er altijd een paar. Door overbodige borden weg te halen, vallen de noodzakelijke juist beter op.”
— Luuk van Wegen, gemeente Baarn
Aanpak: eerst opschonen, dan plannen
De gemeente voerde de sanering gefaseerd, wijk voor wijk uit. Daarbij is bewust gekozen voor de volgorde: Eerst verwijderen wat weg kan, dán een beheerplan opstellen voor wat overblijft. Die werkwijze voorkomt dat je onderhoud of vervanging plant voor objecten die je eigenlijk niet meer nodig hebt. Vergelijk het met verhuizen: eerst opruimen, dan pas inpakken.
Van de ~500 geadviseerde borden zijn inmiddels 200–300 borden daadwerkelijk verwijderd. De laatste twee buurten staan op de planning; daarna volgt het buitengebied.
Het saneringsadvies heeft uiteindelijk veel opgeleverd. De gemeente ervaart nu meer overzicht en veiligheid in de openbare ruimte: trottoirs zijn vrijer van obstakels, het straatbeeld oogt rustiger en de verkeersborden die wél blijven staan trekken meer aandacht. Daarnaast zijn de beheerskosten gedaald, doordat er minder schoonmaak- en vervangingswerk nodig is bij schade of slijtage — simpelweg omdat er minder objecten zijn om te onderhouden.
Praktische voorbeelden
De aanpak van Baarn leverde ook concrete voorbeelden op van doelmatig beheer in de praktijk:
- Fietspadborden: op een traject van 200 meter met veel aansluitingen stonden aan beide zijden verplicht-fietspadborden, wat leidde tot 21 borden alleen al voor fietsers. Functioneel, maar in de praktijk overbodig en onrustig. Door kritisch te kijken naar de doelmatigheid is dit soort overdaad teruggebracht.
- Zones in plaats van losse borden: rond het Stationsplein is het aantal borden teruggebracht van ongeveer 16 naar 8 door een zone in te voeren. Dat is duidelijker voor weggebruikers en rustiger voor het straatbeeld.
- Afstemming met handhaving: juiste bebording voorkomt onwenselijke boeteverschillen. Zonder bord ‘parkeerterrein’ moest handhaving soms bekeuren via de APV (bijvoorbeeld ‘parkeren in het groen’), met een boete van circa €550. Met juiste bebording werd dit ‘buiten de vakken parkeren’ — een overtreding van ongeveer €120. Passender bij de situatie én administratief eenvoudiger.
Tips voor andere gemeenten
De ervaringen van Baarn laten zien dat een doelmatige aanpak veel oplevert. Luuk deelt een aantal adviezen voor collega-gemeenten:
- Geef prioriteit aan opschoning: kijk niet alleen naar de wettelijke noodzaak, maar vooral naar de doelmatigheid van bebording.
- Werk gebiedsgericht: voer sanering wijk voor wijk uit; dat is sneller en efficiënter dan per bord of kruising.
- Betrek handhaving vroeg: boa’s weten waar discussies ontstaan en welke borden echt nodig zijn.
- Denk in zones: vervang een bos aan losse verbodsborden door één duidelijke zone-bebording waar dat kan.
- Gebruik data als tweede check: combineer lokale kennis met een externe, complete inventarisatie voor een vollediger beeld en minder foutkansen.
“Door de inventarisatie via Inspectrum te laten uitvoeren, kregen we direct een totaalbeeld van de gemeente én een tweede check. Zo verklein je de kans dat je iets weghaalt dat eigenlijk belangrijk is.”
— Luuk van Wegen, gemeente Baarn
Ook benieuwd wat een doelmatigheidscheck voor uw gemeente oplevert?
Neem contact op en kom te weten welke voordelen Inspectrum uw gemeente kan opleveren.
Gerben Top
g.top@inspectrum.nl
06 – 44 56 34 97